۲۴ دی ۱۳۹۲، ۸:۳۷

مشاور خاص رئیس فرهنگستان هنر:

فرهنگستان هنر گنجینه‌اش را نمی‌فروشد/ پولی برای خرید اثر جدید نداریم

فرهنگستان هنر گنجینه‌اش را نمی‌فروشد/ پولی برای خرید اثر جدید نداریم

مشاور خاص ریاست فرهنگستان هنر بر این نکته تاکید کرد که فرهنگستان هنر گنجینه هنری خود را نمی‌فروشد ولی اعتباری برای خرید آثار جدید هم ندارد.

به گزارش خبرنگار مهر، سایت فرهنگستان هنر جمهوری اسلامی ایران چند روز پیش نسبت به درج یادداشتی به قلم یحیی آقالو، مشاور خاص رئیس فرهنگستان هنر اقدام کرد که در این یادداشت آقالو بر این نکته تاکید کرده بود که گنجینه‌داری و نگهداری آثار هنری بر عهده فرهنگستان نیست.

در این یادداشت که با تیتر "گنجینه‌داری هدف یا وظیفه؟ یا هیچكدام!" منتشر شده بود، آمده است که "من همواره گفته‌ام رشته‌ام هنر نیست اما این را می‌فهمم كه نگهداری گنجینه در سال برای فرهنگستان چقدر هزینه دارد. هزینه نگهبانی شیفتی خاص گنجینه سالیانه 150 میلیون تومان اضافه می‌شود. خدمات جانبی سالیانه 50 میلیون تومان به موجب ماده 33 قانون تنظیم بخشی از مقررات مالی دولت عدم‌النفع اجازه یك ساله مكان نگهداری گنجینه سالیانه 120 میلیون تومان جمعاً 320 میلیون تومان نقداً هزینه پرداخت می‌شود از طرفی مؤسسات حسابرسی (حسابداران رسمی) منتخب هیئت امناء هر ساله در بند گزارش حسابرسی‌های خود تأكید بر بیمه آثار گنجینه نموده‌اند. به علت اعتبار كلان مورد نیاز كه در بودجه فرهنگستان سابقه پیش‌بینی ندارد و از اول ایجاد آن چنین اقدامی صورت نگرفته است اعتبار لازم از سازمان مدیریت درخواست شده است كه تاكنون تأمین و واگذار نشده است. هر چه منتقدین قیمت آثار موجود در گنجینه را بیشتر بدانند هزینه‌های نگهداری آن از جمله بیمه آن بالاتر خواهد بود. به‌فرض واگذاری اعتبار كلان هزینه بیمه گنجینه و پرداخت آن سالیانه به بیمه‌گر كه به هزینه 320 میلیون تومانی اضافه خواهد شد آیا در وضعیتی كه دولت سیاست بودجه انقباضی را پی می‌گیرد چه منافعی برای كشور خواهد داشت؟"

یحیی آقالو، مشاور خاص ریاست فرهنگستان هنر و برادر زنده‌یاد احمد آقالو در گفتگو با خبرنگار مهر در مورد زمزمه‌های فروش آثار هنری موجود در گنجینه فرهنگستان هنر و موسسه صبا و نیز در توضیح مطلب منتسب به وی در سایت فرهنگستان هنر گفت: در اساسنامه فرهنگستان هنر هیچ موردی مبنی بر اینکه این مرکز اقدام به داشتن یک گنجینه کند، نیامده است.

وی افزود: البته اگر در آینده دستگاه‌های دولتی مانند سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی تصمیم بگیرد که فرهنگستان هنر نیز گنجینه هنری خود را تقویت کند ما نسبت به خرید آثار فاخر هنری اقدام خواهیم کرد.

آقالو پرکردن و تقویت گنجینه فرهنگستان هنر را یک تصمیم فراسازمانی دانست و گفت: با ساز و کاری که الان هست و با اعتباراتی که ما در اختیار داریم اقدام به خرید آثار هنری نخواهیم کرد.

وی ادامه داد: در اهداف و وظایف فرهنگستان هنر كه در شورای عالی انقلاب فرهنگی مصوب شده است، گنجینه‌داری نیامده است و از مفاهیم كلی كه در آن است چنین استنباطی نمی‌شود ولی در گذشته آثاری تهیه شده که به هرحال باید نگه داشته شود  ولی این نگهداری برای ما هزینه دارد.

مشاور خاص علی معلم دامغانی رئیس فرهنگستان هنر در مورد چگونگی خرید آثار موجود در گنجینه فرهنگستان هنر در گذشته توضیح داد: یک‌سری بودجه‌هایی از جمله هدایاها و یا وقف‌های خاص در گذشته در مورد فرهنگستان هنر صورت گرفته که همه آنها به خرید آثار هنری اختصاص یافته و البته یک‌سری آثار هنری نیز به فرهنگستان هدیه داده شده است.

وی در پاسخ به این که آیا فرهنگستان هنر قصد دارد آثار گنجینه خود را بفروشد؟ بیان کرد: امکان فروش این آثار وجود ندارد مگر اینکه هیات امنای فرهنگستان تصمیم به فروش آثار بگیرد.

آقالو در پایان سخنانش گفت: اگر هیات امنای فرهنگستان هنر قصد کند که آثار را بفروشد مطمئنا راهکارهای درست و ساز و کارهای مناسب برای این کار را در نظر خواهیم گرفت.

کد خبر 2212806

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
  • نظرات حاوی توهین و هرگونه نسبت ناروا به اشخاص حقیقی و حقوقی منتشر نمی‌شود.
  • نظراتی که غیر از زبان فارسی یا غیر مرتبط با خبر باشد منتشر نمی‌شود.
  • captcha